Václav Chalupa: Mořské veslici nesmí člověk překážet

5.5.2015

Česká párová čtyřka v Soluni (Foto archiv)Česká párová čtyřka v Soluni (Foto archiv)
Česká párová čtyřka v Soluni (Foto archiv)
Václav Chalupa (Foto Zdeněk Paroulek)Václav Chalupa (Foto Zdeněk Paroulek)
Václav Chalupa (Foto Zdeněk Paroulek)

Obohacením programu květnového ME juniorů ve veslování v Račicích i červnových Primátorek Skupiny ČEZ má být představení mořských veslic. Přesně takových, na kterých závodila česká výprava na loňském MS v příbřežním veslování v Soluni.

Na párové čtyřce nás reprezentoval také legendární skifař Václav Chalupa, který v s mistrem světa Michalem Vabrouškem, předsedou veslařského svazu Dušanem Macháčkem, předsedou ČOV Jiřím Kejvalem a rekordmanem Primátorek kormidelníkem Oldřichem Hejduškem skončil v Soluni na 12. místě.

„Oproti klasické veslici je ta mořská mnohem kratší, ale o to širší. A hodně těžká! Čtyřka, na které jsme závodili, musí mít závodní váhu 140 kilogramů. Tvarem připomíná plachetnici, má vysokou špičku a záď celou otevřenou. To proto, aby voda, která jde přes borty a špičku, zase plynule vzadu pod kormidelníkem odtékala,“ popisuje pro vnitrozemce nezvyklou loď Václav Chalupa.

Obě lodě mají klasické veslařské kolejničky, slajdy, nohavky, krakorce i vesla. Chalupa však přesto upozorňuje na rozdíl: „Na moři se musí kormidelník rukama držet, aby z lodi nevypadl. Kormidluje proto pákou, kterou má na nohou. V zatáčkách navíc může vytáhnout ven kačenu (destičku pro udržení přímého směru jízdy), čímž dostane loď do driftu, smyku. Zatáčky se pak mohou jezdit velice ostře!“

Příbřežní veslování se rozhodně nejezdí v pevně vytýčených drahách. Jedná se o kontaktní závod, kde se startuje podobně jako u plachetnic. Lodě mohou být v prostoru před pomyslnou startovní čárou jakkoliv natočené. Na výstřel se vyráží. V Soluni se jezdil velký okruh ve tvaru bumerangu. Rozjížďka byla dlouhá asi čtyři kilometry, finále se jelo na šest kilometrů.

Jak se projevuje to, že se jedná o kontaktní závod? „Lodě se mohou třeba srazit vesly. Všiml jsem si, že po každé jízdě se vracely lodě, kterým nějaké to veslo chybělo. Ale proti pravidlům je, abyste do soupeřů přímo nabourali. Kdo vjíždí jako první do zatáčky, má přednost, druhý musí zpomalit,“ upřesňuje dlouholetý úspěšný reprezentant.

Při finálové jízdě si Václav Chalupa vychutnal vítr a velké vlny: „Mořské veslice jsou na to stavěné. Vůbec není problém jet přes dvoumetrové vlny, na nichž se projeví cit kormidelníka, který může různě čarovat. Zažil jsem situaci, kdy Olda Hejdušek nás navedl na vlnu, chvíli po ní surfoval, a rázem jsme byli před soupeři. Úžasný adrenalin! Myslím si, že Michal Vabroušek si na háčku ani moc nezavesloval, byl pořád ve vzduchu.“

Podle něj je důležité vyhnout se křečovitosti, nesnažit se o vybroušenou techniku. „Když přijde krab (zaseknutí vesla pod špatným úhlem do vody), vynechat jedno tempo a jet dál. Uvolnit se, loď pak jede sama. Mořské veslici člověk nesmí překážet. Vlny si musí užívat, pak je to krásný zážitek!“ na chvíli se zasní. Pak dodá: „Než jsem začal veslovat, docela slušně a rád jsem surfoval. Kdyby bylo tenkrát příbřežní veslování na stejné úrovni jako klasické veslování, a měli bychom tady moře, tak by to byl můj sport!“

(Zdroj Primatorky.cz)

Český veslařský svaz (ČVS) > Novinky > Václav Chalupa: Mořské veslici nesmí člověk překážet

Buďte v obraze

příhlaste se k odběru novinek, ať Vám nic neunikne



         

  

 

 

 


Kategorie


Důležité


Kontakty

  • +420 233 313 352