Miroslav Vraštil: Veslaři i trenéři, stále jste ve hře o reprezentaci!
3.3.2015
Již 4. dubna se uskuteční XVI. Mezinárodní mistrovství ČR na dlouhé dráze v Hoříně, na které o necelé dva týdny později navážou kontrolní závody reprezentačních výběrů v Račicích. Ústředního trenéra ČVS Miroslava Vraštila jsme se zeptali na letošní systém budování reprezentace.
Sezona vyvrcholí světovým šampionátem
v Aiguebelette, který je zároveň olympijskou kvalifikací.
Prvním důležitým testem na vodě však pro naše veslaře bude MČR na
dlouhé dráze v Hoříně. Jak se k němu bude přihlížet?
Jako k prvnímu testu ve veslování na vodě s vypovídající hodnotou o
kvalitě přípravného tréninkového cyklu. Tak tomu bylo i doposud –
včetně využití výsledků jednotlivých disciplín závodů MČR pro
nasazení posádek do následných kontrolních závodů v Račicích.
Kdo všechno bude na kontrolní závody pozván?
Veslaře vybereme právě na základě výsledků
dosažených na MČR na dlouhé dráze – ovšem s přihlédnutím k jejich
dosaženým výsledkům i v předchozích testech na trenažérech a jiným
testovacím ukazatelům. Na výběru budu spolupracovat s celým týmem
trenérů.
Do jaké míry je pro veslaře, ucházející se o reprezentaci,
účast na MČR v Hoříně a na kontrolních závodech
povinná?
Je povinná! Takto k tomu musí přistupovat i
trenéři. Samozřejmě člověk je tvor myslící, a tak by to mělo být i
v případě mimořádné situace znemožňující účast v některém uvedeném
závodě.
Jakým způsobem budou posádky do závodů v Račicích
nasazovány?
Nasazování posádek skifů a dvojek bez
kormidelníka do jednotlivých disciplín bude probíhat podle
speciálního „klíče" domluveného s trenéry tak, aby byla
zajištěna maximální objektivnost a využitelnost umístění z MČR na
dlouhé dráze.
Na jak dlouhých tratích se pojede?
Snad vůbec poprvé se pojedou kontrolní závody
jak na tratích klasických, dlouhých 2000 metrů, tak i na tratích
zkrácených – dlouhých 750 a 1250 metrů. Výsledky a s tím spojené
pořadí na tratích všech délek budou mít ve vzájemném porovnání
nezastupitelnou vypovídající hodnotu. Předpokladem je, že se do
kontrolních závodů dostanou posádky, které v závodě MČR na dlouhé
dráze budou mít potřebnou úroveň. Mám tím na mysli, že se přes
zmíněné mistrovství pravděpodobně do kontrolních závodů neprosadí
typický sprinter.
Jakou roli bude hrát při porovnávání jednotlivých posádek
vedle pořadí i čas na jednotlivých tratích?
Pořadí a čas jsou dvě neporovnatelné proměnné. S nimi je potřeba počítat a pracovat podle aktuální situace na místě.
Do jaké míry se bude lišit systém jednotlivých závodů?
V jednodenních závodech na 750 a 1250 metrů se pojedou pouze rozjížďky a finále. Ve třídenním závodě na 2000 metrů se počítá i s opravnými a semifinálovými jízdami.
Může v posádkách dvojek bez kormidelníka dojít na jednotlivých tratích kontrolních závodů k přehození závodníků?
I o tomto je možno uvažovat. Chceme totiž
získat skutečný obraz o výkonnosti a úrovni závodníků a jejich
použitelnosti pro reprezentaci, a tak co nejlépe sestavit
jednotlivé posádky. Není tolik podstatné, v jaké disciplíně adepti
kontrolní závody pojedou, zda na skifu či na dvojce. Výsledná
párová čtyřka může být vytvořena i z veslařů nepárových a naopak.
Důležité je, aby závodníci v každém závodě makali jako o
život, předvedli maximum, co v nich je.
Kdy se veslaři dozvědí, jaký bude jejich další
reprezentační osud?
Kontrolní závody skončí v neděli 19. dubna a již od tohoto dne se budou jednotlivé posádky a disciplíny včetně trenérů tvořit, respektive dotvářet, nebo jen potvrzovat. Je třeba si uvědomit, že opravdu vhodných veslařů pro reprezentaci není bohužel mnoho a sledování jejich výkonnosti se děje dlouhodobě. Na trenérské radě, která se uskuteční v úterý 21. dubna, bude celý proces výběru ukončen.
Jak bude budování reprezentace pokračovat?
V I. kole Světového poháru na Bledu chceme obsadit maximální počet disciplín, včetně duplicitních a neolympijských, ve snaze co nejlépe vybrat posádky pro start na Mistrovství Evropy v Poznani. Do II. kola Světového poháru ve Varese vyšleme posádky jen podle potřeby, zato III. kolo v Lucernu obešleme v maximálním obsazení na základě výsledků předchozích závodů, včetně evropského šampionátu. Lucernská regata bude totiž nominačním závodem pro start na Mistrovství světa v Aiguebelette. Co platí dnes, může být zítra jinak. Chci tím říct – veslaři i trenéři, stále jste ve hře o reprezentaci! Vaše usilování nesmí končit kontrolními závody.
(Ptal se Zdeněk Paroulek)