Úřad chce omezit rychlost na Vltavě. Kanoisté souhlasí, člunaři zuří
5.2.2016
Státní plavební správa chce zpomalit lodě na Vltavě mezi pražským Braníkem a Smíchovem. Hlavně motorové čluny za sebou nechávají „vlnobití“, které působí potíže třeba veslařům. Plán rozzlobil výrobce a prodejce rychlých lodí. „Je to nesmysl. Znamenalo by to konec rekreačních plaveb,“ tvrdí.
Správa hodlá v úseku Jiráskův most - Branický most povolit pouze takzvanou plavbu ve výtlaku, typickou pro výletní lodě, rybářské čluny, plachetnice nebo hausbóty. Nezáleží přitom na velikosti plavidla, ale na jeho tvaru a rychlosti. Zákaz by se dotkl plavby ve skluzu, tedy rychlých motorových člunů.
Zatím se všechny druhy lodí potkávají. Za pěkného počasí se na Vltavě u Náplavky nebo Žlutých lázní prohánějí čluny, velké turistické „parníky“ míjejí sportovce v kanoích a rybáře na pramicích, v centru metropole dotvářejí mumraj na řece také kýčovitá šlapadla.
Zdánlivá idyla však podle Státní plavební správy (SPS) přináší časté kolize a sváry. Úřad proto před pár týdny navrhl zakázat plavbu ve skluzu. „Na Vltavě je běžně tak intenzivní provoz plavidel všech druhů, že je potřeba lodě zpomalit a zabránit tomu, aby vytvářely nebezpečné vlnobití, které je problémem pro další plavidla,“ sdělil iDNES.cz ředitel SPS Hynek Beneš.
Rekreační lodě by tak musely snížit rychlost z 10 až 15 km/h na 5 až 8 km/h. Problémy ovšem podle Beneše nedělají jen rychlé čluny.
„Vůdci motorových plavidel často nejsou schopni zaregistrovat či vyhodnotit dopad svého způsobu plavby na okolí a současně sportovci plují vedle sebe v počtu neúměrném šířce řeky, bez dostatečného soustředění na provoz nebo večer bez potřebného osvětlení,“ vyjmenoval šéf SPS.
(Více na iDNES.cz)